Ruokakauppa

Ruokakauppa on hyvin arkinen ympäristö lähes jokaiselle ihmiselle. Suomalaiset ovat hypermarket-kansaa ja suurin osa suomalaisista asioi mieluiten suurissa automarketeissa kaupunkien laidalla. Näistä marketeista löytyy usein suuri valikoima erilaisia ruokatarvikkeita mutta myös vaatteita, kodinsisustustarvikkeita, teknologiaa ja esimerkiksi käsityö- ja askartelutarvikkeita. Muualla maailmassa hypermarketit eivät ole yhtä suosittuja kuin Suomessa, vaan ihmiset asioivat usein pienissä ruokakaupoissa ja erikoiskaupoissa, kuten leipomoissa ja lihakaupoissa. Ruokakauppakulttuurit vaihtelevat toki myös Suomessakin. Helsingin keskustassa asuva asioi todennäköisemmin pienissä erikoiskaupoissa kuin vaikkapa lähiön asukas. Toisaalta taas pieneltä paikkakunnalta ei välttämättä löydy suurta hypermarkettia, vaan ruokakaupat ovat pieniä marketteja ja lisäksi ruokaa saatetaan hankkia myös suoraan maatiloilta. Vaikka Suomen ruokakauppaa hallitseekin kaksi suurta yhtiötä, on myös suomalaisten ruokakauppakäyttäytymisessä havaittavissa muutoksia. Onkin jännittävää nähdä, miltä ruokakauppa Suomessa näyttää esimerkiksi 10 tai 20 vuoden kuluttua.

Ihmiset haluavat ostokset suoraan kotiin

post5bViime vuosina yksi nousevista trendeistä on ollut ruokakauppa kotiinkuljetus. Kiireiset ihmiset eivät enää tahdo suunnata töiden jälkeen ostoksille ruuhkaiseen markettiin, jossa päiväkotipäivän jälkeen väsyneet lapset huutavat ja aikuisiakin ärsyttää vatsassa kurniva nälkä. Koska työelämä on yhä vaativampaa, ihmiset arvostavat enemmän omaa vapaa-aikaansa. Vähää vapaa-aikaa ei haluta käyttää ruokakaupan käytävillä haahuillen, vaan ihmiset haluavat panostaa ihmissuhteisiin, harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Suurimmissa kaupungeissa monet marketit tarjoavat mahdollisuuden tilata ruokaostokset netin kautta suoraan kotiovelle toimitettuna. Voit siis klikkailla verkkokaupassa suosikkituotteesi ostoskoriin, maksaa ostokset suoraan verkkopankistasi ja määritellä itsellesi sopivimman toimitusajan. Usein kotiinkuljetuksesta joutuu maksamaan pienen lisämaksun, jonka voi välttää noutamalla ostokset itse kaupasta. Näiden palvelujen avulla pystyt kuitenkin vähentämään huomattavasti ruokaostosten tekoon käyttämääsi aikaa.

Monet haluavat säästää aikaa vielä kotiinkuljetustakin enemmän. Tämäkin on nykyään mahdollista, ainakin isoimmissa kaupungeissa. Markkinoille on viime vuosina tullut erilaisia ruoan tilauspalveluja, jossa voit tilata reseptit ja ateria-ainekset kotiisi joka viikko. Yhdessä paketissa saattaa olla esimerkiksi neljä tai viisi reseptiä aineksineen. Näin vältyt siis myös ruokasuunnitelman tekemiseltä. Nämä palvelut on yleensä tarkoitettu tilattavaksi jatkuvasti niin, että saat kotiisi esimerkiksi joka maanantai ruoka- ja reseptitoimituksen. Koska jokaisessa toimituksessa on aineksia vain sen verran kuin perheesi tarvitsee, ei hävikkiäkään pääse syntymään. Tämän kaltaisilla ruokatilauksilla on tietysti hintaa enemmän kuin mitä itse kaupasta ostetuilla aineksilla. Säästät kuitenkin aikaa ja tulet samalla kokeilleeksi useita erilaisia ruokia monipuolisesti. Kotiintoimituspalvelut ovatkin kiireisen arjen pelastus monelle perheelle.

post5c

Lähiruoka kiinnostaa

Vaikka ruokakauppa netissä muuttuukin yhä suositummaksi, on myös lähiruualla ja tilamyymälöillä kysyntää. Monet ostavatkin nykyään ruokaa niin kutsutuista reko-piireistä, joissa paikalliset tuottajat voivat asettaa tuotteitaan myyntiin. Rekot toimivat yleensä nekin netin välityksellä ja uusista tuotteista ilmoitetaan esimerkiksi Facebook-ryhmissä. Kuitenkin ostaminen edellyttää kotoa poistumista, sillä paikallisilla rekoilla on usein myyntipäivä esimerkiksi kerran viikossa. Tällöin paikalliset tuottajat tulevat tuomaan tilaukset tiettyyn paikkaan, josta ostajat sitten noutavat ne ja samalla myös maksavat. Reko-piirit eivät siis juurikaan säästä aikaa, mutta toisaalta ne tarjoavat mahdollisuuden tukea paikallisia tuottajia ja suosia ekologista ja lähellä tuotettua ruokaa. Usein lähiruoka on hinnaltaan hieman kalliimpaa.

post5a1Lähiruokaa ostetaan myös suoraan tiloilta. Monet maatilat ovat perustaneet tilan yhteydessä toimivan tilapuodin, jonka kautta asiakkaat voivat ostaa tuotteita. Usein myynnissä on esimerkiksi oman tilan maitotuotteita, leipää, jauhoja tai vaikkapa lihaa. Lähiruokabuumin takana on ihmisten halu ottaa selvää siitä, mistä ruoka omaan pöytään tulee. Yhä useampi on kiinnostunut esimerkiksi käyttämänsä maidon alkuperästä ja siitä, miten lypsylehmiä tilalla kohdellaan. Helpoin tapa varmistua lehmien hyvästä kohtelusta on tietysti ostaa maito suoraan tilalta, jossa se on tuotettu. Usein maatilalta suoraan ostettaessa asiakkailla on mahdollisuus myös keskustella tilan omistajien kanssa ruoan tuotannosta, ja moni viljelijä päästää mieluusti asiakkaat myös tutustumaan oman tilansa toimintaan. Lähiruoka on myös ekologista, sillä lähellä tuotettua ruokaa ei tarvitse kuljetella pitkiä matkoja auton kyydissä. Lisäksi ostamalla lähiruokaa tuet suomalaisten ruoantuottajien elinkeinoa.